X
Prijava
X
Registracija

X
Forgot Password
Što sada?

Molimo provjerita Vaš email pretinac i poruku od nas,

Slijedite poveznicu kako biste postavili novu lozinku

Nedavno dodani proizvodi ×

Trenutno nemate proizvoda u košarici.

Savjeti /

Uvod u kondicijski trening nogometaša

Podjeli članak

Nogomet jedna je od najpopularnijih sportskih igara današnjice. Prema kriteriju strukturalne složenosti nogomet spada u grupu polistrukturalnih kompleksnih sportova, vrlo zahtjevan s fiziološkog, informacijskog, tehničkog i psihološkog aspekta, tj s aspekta vanjskih i unutarnjih opterećenja igrača. Da bi nogometaš bio u stanju izvršavati nogometne zadaće mora posjedovati potrebni nivo izdržljivosti (aerobne i anaerobne), snage (maksimalne snage, eksplozivne snage, brzinske snage) i brzine (brzine reakcije, startne brzine, maksimalne brzine). Potrebni nivo sposobnosti moguće je postići jedino sustavnim provođenjem treninga kondicijske pripreme. Kondicijska priprema podrazumijeva razvoj svih tjelesnih sposobnosti koje su potrebne za postizanje vrhunskog sportskog rezultata u nogometu. Paralelno s razvojem nogometa (brzine i dinamike nogometne igre te tehničko-taktičkih zahtjeva) rasla je važnost kondicijskog treninga.

Kondicijski trening

 

Kondicijski trening se može definirati kao proces unaprijeđenja motoričkih i funkcionalnih sposobnosti, morfoloških karakteristika, zdravstvenog statusa sportaša te, za tu svrhu potrebnih motoričkih znanja.

U zadaće kondicijske pripreme ubraja se:

• razvijanje motoričkih sposobnosti definiranih kao: izdržljivost, brzina, snaga, koordinacija, preciznost i fleksibilnost;

• održavanje istih motoričkih sposobnosti;

• razvijanje i održavanje funkcionalnih sposobnosti odgovarajućih za energetske procese u organizmu;

• utjecaj na neke morfološke dimenzije, primjerice, na potkožno tkivo, voluminoznost tijela, obujmove dijelova tijela;

• razvojem i održavanjem motoričkih i funkcionalnih sposobnosti utjecati na dobru kondicijsku pripremljenost, kao osnovicu ukupne treniranosti;

• kondicijska priprema mora imati pozitivan transfer na tehničku, taktičku, pa i psihološku pripremu;

• kondicijska priprema mora pozitivno utjecati na zdravlje nogometaša;

• zadaća kondicijske pripreme je i kompenzacijsko-korektivno djelovanje na organizam nogometaša;

• kondicijska priprema služi i kao prevencija ozljeda;

• kondicijska priprema koristi se i u rehabilitacijskom tretmanu nogometaša;

• sredstva kondicijske pripreme koriste se i za ubrzavanje procesa oporavka igrača nakon utakmica,

• kondicijska priprema koristi se i u aktivnom odmoru, pa i u reakcijskom vježbanju nogometaša.

Iz tablice 1 je vidljivo da je kondicijski trening  proces u kojem utječemo na unaprijeđenje motoričkih i funkcionalnih sposobnosti, morfoloških karakteristika, zdravstvenog stanja te motoričkih znanja sportaša što upućuje na misao da se i u okviru kondicijskog treninga može razmišljati o pojmu integralne kondicijske pripremljenosti.

 01

Tablica 1 Struktura kondicijskog treninga

 

Vrste kondicijskih podražaja

 

Osim unaprijeđenja motoričkih, morfoloških i funkcionalnih obilježja, u okviru kondicijske pripreme kondicijski trening možemo podijeliti na razvojni, održavajući, regenerirajući (obnavljajući), prevencijski i rehabilitacijski.

Razvojni programi temelje sa na trenažnim procesima radi unaprijeđenj određenih kondicijskih svojstava. Razvoji program uključuje vježbe, opterećenja i metode kojima je cilj kreiranje adaptacijskih procesa na višoj razini od onih u kojima se sportaš dosada nalazio.

Održavajući programi sastoje se od trenažnih programa u kojima se želi zadržati stanje organizma što bliže stanju koje je postignuto u razvojnom programu.

Obnavljajući programi su najčešće kratkoročni (1-2 tjedna) i izvode se trenažnim postupcima na svojstva kod kojih je primjećen pad kvalitete kod sportaša u odnosu na prethodno razdoblje.

Oporavljajući ili regeneracijski programi uključuje metode i opterećenja koja imaju za cilj ubrzanje oporavka nakon treninga i natjecanja.

Prevencijski programi usmjereni su na unaprijeđenje svih segmenata lokomotornog aparata u cilju prevencije ozljeda i ublažavanja posljedica sportskih ozljeda.

Rehabilitacijski programi usmjereni su na postupke vrćanja ozljeđenog sportaša u natjecateljski program.

 

Jednoadžba specifikacije u nogometu

 

Za postizanje pozitivnih rezultata u igri, značajan utjecaj ima prikazivanje specifično nogomtnihsposobnosti pojedinaca, ali i suradnja između članova ekipe (Malacko i Rađo,2004). Višedimenzionalnost o kojoj ovisi uspjeh u igri, hipotetski je moguće zapisati u obliku linearne jednadžbe (Elsner, 1990):

U= Ak1+Mk2+Fk3+Mik4+Ik5+Kk6+Sk7+Zsk8+Zfk9+PTk10+...Ekn,

U- uspjeh u nogometnoj igri, K1,k2,...,

kn- koeficijent utjecaja pripadajućih faktora (ponderi)

A- antropometrijske karakteristike nogometaša,

M- motoričke sposobnosti nogometaša

F- funkcionalne sposobnosti nogometaša,

Mi- motorička znanja nogometaša,

I- intelektualne (kognitivne) sposobnosti nogometaša,

K- konativne osobine nogometaša,

S- socijalne karakteristike nogometaša,

Zs- zdravstveni status nogometaša,

Zf- utjecaj vanjskih faktora (u natjecanju),

PT- uvjeti provođenja trenažnog procesa,

E- pogreška (error).

Čimbenici uspješnosti u sportu definirani su hijerarhijski, što znači da na početku niza stoje najvažniji faktori ili dimenzije, a na kraju oni koji su manje važni. Tako definirana hijerarhijska struktura faktora naziva se jednadžba specifikacije u sportu. Ona je hipotetska ako se do hijerarhijske strukture faktora uspješnosti došlo temeljem subjektivne procjene njihove važnosti (Milanović, 2013)

 

Anatomska analiza nogometne igre

              

Od zglobova kod nogometaša najugroženiji su: koljeno, skočni zglob, kralježnica posebno slabinski i vratni dio kralježnice.

               Od mišića i mišićnih skupina najopterećeniji su: mišići opružači i primicači natkoljenice te pregibači i opružači potkoljenice. Dvije regije tijela u nogometu posebno su podložne ozljedama to su preponski pojas i Ahilova tetiva (Jonath, 1981.).

Moderni nogomet zahtjeva od igrača proporcionalnu razvijenost svih mišićnih regija tijela (Turpin, 1998 ).

 

Struktura nogometnog treninga

  1. Uvodno / pripremni dio:  
  • Prevencija
  • “Zagrijavanje:
    • Kruženje zglobovima / “razgibavanje”
    •  Aerobna aktivnost / Podizanje temperature
    •  Specifične aktivnosti
  1. Glavni dio treninga (A / B)
  • Razvoj sposobnosti i/ili znanja
  • Održavanje sposobnosti i/ili znanja
  1. Završni dio treninga
  • Smirivanje
  1. TRENAŽNI PARAMETRI:
  • ekstenzitet - vrijeme trajanja
  •  intenzitet
  •  pauze - između ponavljanja / serija
  •  prostor / broj igrača na tom prostoru

 

Karakteristike kondicijskog treninga po uzrastima

 

Sportski znanstvenici i treneri tvrde da sportaši koji su kao djeca iskusili dobro organizirane i sustavne programe treninga obično dosežu najbolje izvedbe. Nestrpljivi treneri koji izlažu djecu pritisku da postignu brze rezultate najčešće ne uspiju jer sportaši često prestanu trenirati prije nego dođu do sportske zrelosti. Zdrave i iskusne sportaše stvorit ćemo pomoću ispravnih načela treninga i sistematičnom podjelom treninga djece i mladeži prema fazama razvoja s jasno definiranim ciljevima. Važno je imati na umu da se djeca razvijaju različitom dinamikom. Brzina rasta njihovih kostiju, mišića, organa i živčanog sustava različita je od stupnja do stupnja i taj razvoj uvelike diktira njihove fiziološke i izvedbene sposobnosti.

Pri sastavljanju programa treninga za skupinu djece treba se uzeti u obzir njihovo stanje spremnosti za taj način rada, umjesto da se osvrće na njihovu kronološku dob, te prilagoditi treninge i natjecateljske programe u skladu s tim. Upoznavanje s tjelesnim, mentalnim i socijalnim karakteristikama sportaša u razvojnom stupnju inicijacije, oblikovanja sportaša i specijalizacije, omogućit će vam da kreirate program treninga koji će potaknuti razvoj sportaša, što će rezultirati vrhunskom izvedbom (Bompa, 2005:33).

 Screenshot_1

 

Tablica 2 Periodizacija dugoročnog treninga (Bompa, 2005 prema Milanović, 2013)

 

Nogometni trener ne smije dijete promatrati umanjeno kopijom odrasloga. On mora poznavati karakteristike uzrasta s kojim radi, jer na temelju toga primjenjuje adekvatna sredstva, metode i trenažna opterećenja kondicijske pripreme. Pojedini morfološki, funkcionalni i psihički aspekti razvijanja sazrijevaju posebnim tempom i dostižu svoju zrelost u različito vrijeme.

 

Prevencija ozljeda i rehabilitacija

 

Uvođenje preventivnih opreza u sportske klubove moglo bi se djelovati na smanjenje broja ozljeda i njihove ozbiljnosti. Smanjenjem ozbiljnosti ozljede smajilo bi se vrijeme oporavka te povratka u igru. Osim toga porasla bi efikasnost ne ozljeđenih sportaša. Ozljeđivanje sportaša je rezultat više faktora o kojima ćemo  detaljno pisati u jednom od naših daljnjih blog članaka te se zbog toga javlja potreba za razvijanjem specifičnih prevencijskih mjera. Prevencija sportskih ozljeda mogla bi dugoročno značiti produženje sportaševe karijere i smanjenje troškova njegovog liječenja.

 

Nadamo se da vam je ovaj blog članak bio od pomoći. U narednim blog člancima obuhvatit ćemo svaku od spomenutih tema sa pripadnim video zapisima i fotografijama. Obradit ćemo razvoj svih vrsta sposobnosti kroz specifične treninga, periodizaciju treninga, periodizaciju po dobnim skupinama, rehabilitaciju, prevenciju te sve ostalo vezano za kondicijsku pripremu u nogometu.

Nogomet, kao jedan od najpopularnijih sportova današnjice uistinu je zaslužio iscrpan pristup, a ovi blog članci neka budu poticaj za bolji razvoj i uspijeh.

 

Goran Špaleta, mag.cin.

 

Preuzmite aplikaciju za android i ios uređaje
načini plaćanja
Za sigurnost kupovine T-com pay way primjenjuje najmodernije standarde u zaštiti podataka.
Jednokratno
Gotovina pouzećem, kreditnim i debitnim karticama (American Express, Diners, Visa, MasterCard, Maestro putem PayWay sustava)

ili Pay Pal računom
Do 6 rata
Obročno plaćanje Diners Club International do 6 rata

Do 12 rata
Kreditnim karticama American Express, Maestro (PBZ) i Visa (PBZ) do 12 rata bez kamata, također karticama Visa i Masterard (Zagrebačke banke) do 12 rata bez kamata